Практичні поради батькам
Як зберегти у дитини інтерес до школи?Інколи діти стають байдужими до школи. Однією з головних причин є зниження навчальної мотивації, хронічне відчуття неуспіху. Інколи дорослі зловживають критикою і не надихають на подальшу напружену роботу.
- Погана оцінка - це вже покарання для дитини, не карайте її дома вдруге, вдома від батьків вона очікує спокійної допомоги.
- Щоб позбавити дитину недоліків, робіть їй не більше як одне зауваження за хвилину. Знайте міру, бо дитина перестане реагувати на ваші слова.
- При ліквідації навчальних труднощів починайте з найбільш значущих.
- Розрізняйте оцінювання особистості дитини від оцінювання якості виконаної дитиною роботи.
- Оцінюючи успіх дитини, не порівнюйте її з іншими дітьми. Оцінюючи, необхідно порівняти нинішні успіхи дитини з її вчорашніми невдачами, а не з успіхами сусіда за партою.
- Не скупіться на похвалу. Немає такої дитини, якої б не було за що похвалити.
- Вчіться виділяти в морі помилок острівець успіху.
- Ставте перед дитиною якомога конкретніші й реальніші завдання.
- Зробіть своє оцінювання наочним. Для маленького учня дуже важливо, щоб оцінка була виражена не тільки на словах, а й матеріально.
Поради батькам щодо сімейного виховання школярів
1. Памʼятайте, що навчання – один з найважчих видів праці, а розумові здібності й можливості дітей неоднакові.
2. Не слід вимагати від учня неможливого. Потрібно визначити, до чого він здатний та як розвинути його розумові здібності.
3. Навчання не сприяє розвиткові дитини, якщо воно вимагає від неї механічного заучування і не потребує напруження розумових сил, пізнавальної активності, мислення і дій.
4. Будьте милосердні до своїх дітей. Найпростіший метод «виховання», що не потребує ні часу, ні розуму – побити дитину і цим її образити, озлобити або й зламати. Усуньте опіку, крик, насилля і наказовий тон. Вони спричиняють опір у дітей, психічні травми, пригнічують бажання й інтерес до навчання, змушують шукати порятунку у брехні.
5. Розвивайте інтерес, інтелектуальні бажання, ініціативу й самостійність дитини у навчанні та в усіх її справах.
6. Запамʼятайте, що за науково обґрунтованими нормами над виконанням усіх домашніх завдань учні 3-5-х класів повинні працювати – до 2 годин. Навчіть дітей користуватися годинником і не дозволяйте їм сидіти над виконанням домашніх завдань більше встановленого часу, адже це позначиться на їхньому здоровʼї та розумовому розвитку.
7. Не примушуйте учня писати спочатку в чернетці й кількаразово переписувати виконане домашнє завдання – це призводить до перевтоми і відвертає дітей від навчання.
8. Не хвилюйтеся, якщо ваша дитина отримає за виконану роботу не таку оцінку, якої б ви хотіли. По-перше, оцінка відіграє виховну роль, а, по-друге, це не остання робота і не остання оцінка.
9. Дайте дитині можливість пережити радість успіху у навчанні, визначити індивідуальну стежку в розумовій праці.
10. Перевіряйте виконані дітьми домашні завдання, особливо на першому етапі навчання. Проте оцінюйте їх словами: «я задоволений», «я незадоволений». Додайте слово «дуже», і будьте певні – завтра ваша дитина дуже старатиметься, щоб ви були задоволені нею.
11. Здоровʼя дитини – тендітна споруда, й тримають її три «атланти»: спадковість, спосіб життя й середовище. Тому організуйте для своєї дитини правильний режим – зарядка, раціональне харчування, навчання й відпочинок. Подбайте про позитивний вплив середовища, в якому перебуває дитина.
12. Організовуючи різноманітні ігри й види відпочинку дітей, приділяйте увагу їх фізичному розвитку, особливо дрібних рухових мʼязів (пальців, кистей рук). Від цього залежить почерк дитини, якість малювання, креслення, гри на музичних інструментах та ін.
13. Обовʼязково помічайте і заохочуйте навіть найменші успіхи у навчанні та поведінці дітей.
14. Батько й мати – найкращі вихователі, які, за словами А.С.Макаренка, повинні впливати на поведінку своїх дітей навіть тоді, коли їх немає вдома. Памʼятайте: дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так у дітях відбивається вся організація життя сімʼї, працьовитість, духовне багатство і моральна чистота матері й батька.