Тема Витинанки. Дерево життя
Мета: ознайомити з історією виникнення витинанок, продовжувати закріплювати розуміння учнями поняття «витинанка», ознайомлювати з процесом узагальнення форми; формувати прийоми роботи з ножицями; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; стимулювати інтерес учнів до творчої діяльності в умовах практичної роботи; виховувати в учнів почуття прекрасного, розуміння народного декоративного мистецтва та любов до національної художньої спадщини.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, презентації «Види образотворчого мистецтва», «Дерево життя», матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.
Матеріали та інструменти: білий та кольоровий папір, простий олівець, ножиці, клей ПВА, пензель для клею, серветки для витирання рук і пензлів.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
Діти, подивіться яка чудова погода на вулиці, яке яскраве сонечко. Давайте візьмемо по промінчику і подаруємо тепло цього промінчика один одному. Нехай воно зігріє ваші маленькі сердечка.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З давніх-давен, а саме з тих часів, як люди перейшли від курінної хати до чистої світлиці, жінки-українки почали прикрашати їх рушниками, мальованками, витинанками, розписами.
Сьогодні ми з вами згадаємо історичні передумови виникнення одного з видів декоративно-прикладного мистецтва, навчимося використовувати його традиційні елементи, виготовимо дуже красиву річ. А що це буде за диво, ви дізнаєтеся трошки пізніше.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Мозковий штурм
¯ Який вид образотворчого мистецтва називають декоративно-ужитковим?
¯ Де використовують твори декоративно-ужиткового мистецтва?
¯ Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?
¯ Які матеріали можуть використовуватись в цих видах?
¯ Які з них мають українське коріння?
¯ За якими правилами будується композиція у вишивці, різьбленні, килимарстві?
2. Гра «Відгадай»
Визначити види образотворчого мистецтва
(Презентація «Види образотворчого мистецтва»)
3. Повідомлення теми уроку
Про який вид декоративно-ужиткового мистецтва ми сьогодні поговоримо, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.
Блищать у ножицях кружальця,
Приваблюють до себе пальці,
Ті пальчики талановиті,
Рухливі, дружні, працьовиті,
Вони охочі до складанок,
Умільці гарних... (витинанок).
Так, ми сьогодні поговоримо про один з найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – витинанки.
4. Легенда про появу витинанок в Україні
Колись у давнину в одному українському селі ввечері сиділа над хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався.
Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село.
Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку з собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу.
Так в Україні з’явилися витинанки. |