Тема. Будова слова. Значущі частини слова. Тематичне тестування.
Мета. Систематизувати й узагальнити вивчене про значущі частини слова; з’ясувати рівень засвоєння знань, сформованості вмінь і навичок з теми «Значущі частини слова»; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; формувати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; удосконалювати навички самостійної роботи; сприяти формуванню патріотичних почуттів та любові до України та українського народу.
Обладнання. Карта України, епіграф уроку, план маршруту, тексти, роздаткові картки, тести для тематичного контролю.
Тип уроку. Урок-подорож. Комбінований урок (узагальнення й систематизація вивченого; перевірка й облік здобутих знань, умінь і навичок).
Використана література. Глазова О.П., Дика Н. М. Рідна мова. 5 клас: Плани-конспекти уроків.—Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003
Епіграф уроку. Україна! Рідний край!
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти –
Тут живемо я і ти.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Повідомлення теми та мети уроку.
2. Організаційний момент:
а) вибір транспорту для подорожі;
б) придбання квитків (квиток отримує той, хто правильно на картці розбере за будовою слова подорож, поїзд, поїздка, подорожній).
в)ознайомлення з маршрутом руху.
3. Станція «Довідкова»
Ознайомлення з короткою довідкою про Україну.
Україна знаходиться в центральній частині Східної Європи. Загальна площа складає 603, 7 тис. кв. км. Населення становить 49,5 млн. осіб. Столиця України – місто Київ. Адміністративно - територіальний устрій України складається з Автономної Республіки Крим та 24 областей. Найбільші міста України – Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Львів. По території України протікають найбільші річки: Дніпро, Дністер, Десна, Дунай, Рось; південні береги держави омивають Чорне та Азовське моря.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Станція «Розминка».
Фронтальна бесіда:
- Який розділ науки про мову вивчає будову слова?
- Яка частина слова містить лексичне значення слова?
- Які частини слова можуть входити до основи?
- Яка змінна значуща частина слова виражає його граматичне значення?
- Для чого служить закінчення?
- Чи мають закінчення незмінні слова? Наведіть приклади незмінних слів.
- Яке закінчення називається нульовим? Наведіть приклади слів з нульовим закінченням.
- Наведіть приклади спільнокореневих слів, визначте в них корінь. Дайте визначення кореню.
- Що називається префіксом? суфіксом?
ІІІ. Систематизація та закріплення вивченого по темі «Значущі частини слова».
Станція «Мальовнича Україна».
а) робота з епіграфом:
- прочитати епіграф, учням 1 варіанту підібрати і записати 3-4 форми слова край та 2-3 спільнокореневих слів до цього слова; учням 2 варіанту – до слова синій.
2. Станція «Історична».
а) Прочитати, довести, що це текст. Підібрати заголовок. Виписати спільнокореневі слова, розібрати їх за будовою.
Поняття «Україна» дуже давнє. Походить воно від древнього слов’янського слова «кра», котре означає «край», «вкраїна», «україна», «земля, що окремішньо вирізняється з-поміж інших земель». «Кра» вказує на державу, яка має свої межі, свої кордони.
Не забуваймо, що ми – українці. Бережімо рідну землю, українську мову, національну гідність…
б) Пояснювальний диктант (записати речення, визначити в них спільнокореневі слова).
А край краси і правди – Україна, земля моїх батьків -- прекрасна і родюча. Боже Великий , Єдиний, нам Україну храни. Будь, Україно, ненько єдина, вільна на вічні літа.
3. Станція «Міста України».
а) вчитель показує на карті назви міст України, а учні утворюють за допомогою суфіксів слова, що позначають назви жителів цих міст.
4. Станція «Творча». |